mandag den 10. september 2012

1. forsøg med macarons!


Jaaa så blev det min tur til at prøve kræfter med disse fine små kager, og jeg er rimelig tilfreds med resultatet! De er rigtig sjove at lave, fordi man kan lave dem i alverdens farver :-).
Opskriften jeg brugte er fra krissers-cookiecrumble.blogspot.dk - der er mange forskellige opskrifter på macarons, så det er bare med at prøve nogle af!




Ingredienser til 20 sammenlagte macarons:
  • 100g mandelmel
  • 90g æggehvide
  • 180g flormelis
  • 2 spsk sukker
  • 2 spsk kakao(Hvis man vil have dem med kakaosmag ;-))

Chokoladeganache:
  • 1½ dl fløde
  • 2 spsk smør
  • 200g hvid chokolade(Jeg lavede både en creme med hvid chokolade, og en med mørk)

Fremgangsmåde:
  1. Pisk æggehviderne luftige og tilsæt sukkeret
  2. Pisk derefter æggehviderne stive
  3. Sigt mandelmel og flormelis i en skål for sig selv
  4. Vend disse to blandinger forsigtigt sammen og fyld massen i en sprøjtepose med tyl
  5. Lav 40 små runde klatter på en bageplade(På str. med en 5-krone)
  6. Lad dem hvile i 45min inden de bages i ovnen ved 125 grader i ca. 25min

Imens de hviler laves cremen til fyldet:
  1. Varm smår og fløde op i en gryde
  2. Tilsæt chokoladen og rør indtil det er smeltet
  3. Stil det på køl i mindst en time i køleskabet

Når de færdige macarons er køles af, lægges de sammen to og to med crem imellem - opbevar dem på køl












1 kommentar:

  1. Hvis du gerne vil have den der lidt "smadrede" kant man ofte ser på billeder, så skal du banke bagepladen ned i bordet et par gange, når de har hvilet. Giver en super fed effekt :)

    SvarSlet