lørdag den 20. oktober 2012

Klassiske grovboller

Så blev det lørdag, og det er starten på 8 dage, som har været rigtig angstprovokerende for mig, at tænke på. Mine nærmeste ved udemærket godt hvorfor, og lad os holde det ved det. :-) Om ikke andet er dagen kommet, og det handler for mig om, bare at få det bedste ud af weekenden og den kommende uge!

For at tænke på noget andet, kan jeg godt lide at være i køkkenet og lave nogle forskellige ting. Her til formiddag er det blevet til grovboller fra AMO og æblegrød lavet af æblerne i haven - elsker at få æblegrød til min morgenmad ;-) mums.

I morgen tror jeg, at jeg vil lave flødeboller og små horn med fyld af æblemos(Jeg har lånt to gamle bøger fra min farmor, fyldt med udklip af gamle konditor-opskrifter - DET er virkelig stort og meget interessant synes jeg).

Men her får I en opskrift på nogle uuuuuutrolig lette grovboller - og dejen havde bare en kanon konsistens! Opskriften var med fuldkornshvedemel, men jeg bruge groft rugmel istedet. Samtidig var den beregnet til at give 14 boller, men jeg fik kun 8 - de har dog også en pæn størrelse.



Ingredienser:

  • 50g gær
  • 2 dl mælk
  • 1 æg
  • 2 spsk sukker
  • 1 tsk salt
  • 80g magarine
  • 450g hvedemel
  • 100g fuldkornshvedemel/rugmel


Fremgangsmåde:

  1. Det lunkne mælk røres sammen med gæren
  2. De resterende ingredienser tilsættes og dejen æltes sammen til en ensartet konsistens
  3. Stilles til hævning i 15 min
  4. Deles til boller og stilles til hævning på bagepladen i 20 min
  5. Pensles med et sammenpisket æg
  6. Bages i en forvarmet ovn ved 250 grader i 12-15 min




Ingen kommentarer:

Send en kommentar