mandag den 1. oktober 2012

Mysliboller!

Ikke så meget at sige til det, - hjemmebag er bare lækkert, og mine forældre nyder det ;-). Denne opskrift er oprindeligt fra femina, men jeg har lavet meget om i den, afhængig af hvad mine forældre lige have i skabene. Grove boller er meget lækrere end kedelige, hvide boller.
Disse boller kan spises med god samvittighed, da de indeholder mange gode fibre og tørrede bær.
Jeg fik 22 boller ud af opskriften, 9 store og resten lidt mindre.



Ingredienser:
  • 50g gær
  • 10 dl lunkent vand
  • 4 spsk ekstra jomfruolivenolie
  • 3 tsk salt
  • 200g hakkede mandler
  • 3 små revede æbler
  • 2 dl havregryn(1 dl grovvalsede og 1 dl finvalsede)
  • 1 dl rosiner
  • 1 dl tørrede tranebær
  • 2 dl solsikkekerner
  • 300g grahamsmel
  • 100g sigtemel
  • Mindst 4-500g hvedemel
  • Æg til penslning

Fremgangsmåde:
  1. Opløs gæren i det lunkne vand
  2. Tilsæt olie, salt, mandler, æbler, havregryn, rosiner, tranebær og solsikkekerner
  3. Rør tilsidst melet i
  4. Stil dejen til hævning i ca 40min
  5. Form dejen til boller og lad dem efterhæve på en bageplade i 20min
  6. Pensl bollerne med et sammenpisket æg
  7. Bag dem i ovnen ved 200 grader i ca 15-20min






Ingen kommentarer:

Send en kommentar