lørdag den 17. november 2012

Napoleonshatte

- Napoleonshatte for at ære farmor! <3

I dag er en meget trist dag, da min farmor gik bort i morges. Det er rigtig mærkeligt, at hun nu ikke længere er her, og at jeg aldrig skal se hende igen. Hun var altid en meget glad lille spinkel dame som virkelig nød, at være i køkkenet, og det er noget jeg altid vil huske hende for! Der manglede aldrig noget, når familien Hansen tog turen til Langeland. :-). Hun stod altid klar med store lagkager og kringle - hjemmebagt selvfølgelig.

- Før hun blev indlagt var jeg så heldig, at låne nogle af hendes gamle opskriftbøger - og det er bare rigtig dejligt at have dem ved hånden nu. - det er et rigtig godt minde.

Jeg tænkte derfor, at jeg i dag ville bage en smule for hendes skyld, og derfor blev det til nogle fine små napoleonshatte fra en af hendes bøger.



20 små napoleonshatte


Ingredienser:

Dejen:

  • 200g hvedemel
  • 100g smør
  • 50g flormelis
  • 1 æggeblomme
  • (Jeg brugte derudover lidt vand for at samle dejen)
Fyld:
  • 100g marcipan
  • 100g sukker
  • ½ æggehvide


Fremgangsmåde:
  1. Bland mel og de andre ingredienser sammen til en ensartet dej(smørret skal hakkes)
  2. Dejen rulles ud 
  3. Stik dejen i ud små cirkler der har en diameter på ca 6 cm
  4. Mit på dejstykket lægges en klump marcipanmasse 
  5. Tryk tre dejsider op omkring fyldet
  6. Bag dem i en forvarmet ovn ved 220 grader i ca 10 min
  7. Dyb evt kagerne i smeltet chokolade




Ingen kommentarer:

Send en kommentar