mandag den 29. april 2013

Gulerodsboller


Ingredienser til 16 boller:

  • 2,5 dl lunken vand
  • 50 gram gær
  • 1 spsk salt
  • 2 æg
  • 70 gram olie
  • 200 gram skyr
  • 200 gram revet gulerod
  • 100 solsikkekerner
  • 200 gram fuldkornshvedemel
  • 200 gram grahamsmel
  • 600 gram hvedemel

1. Rør gøren og det lunkne vand sammen
2. Tilsæt sukker, salt, æg, olie og skyr og rør det godt sammen
3. Tilsæt gulerod, solsikkekerner og meltyperne lidt efter lidt og ælt det hele godt sammen
4. Lad dejen hæve et lunt sted i 1 time
5. Virk dejen op og form 16 boller - læg dem på en bageplade og lav dem efterhæve i en halv time
6. Pensl dem med mælk eller et sammenpisket æg og bag dem i en forvarmet ovn ved 200 grader i 15-20min

2 kommentarer:

  1. Ser virkelig lækkert ud Eva, har lige et spørgsmål til dig, som jeg håber du vil svare på. Når nu du laver så mange indlæg o madopskrifter på din blog, smager du så aldrig på det selv? Mvh Helea

    SvarSlet
  2. tusind tak søde. :-)

    - ehm, normalt gør jeg ikke. Fryser ofte noget ned og smager på det en af de dage hvor jeg tør. :-) det også derfor, at der ikke er sååå mange opskrifter for tiden - fordi jeg ikke tør spise det jeg bager.

    SvarSlet