lørdag den 11. maj 2013

Grove boller med havregrød og gulerødder

Det er lørdag og jeg har bagt boller til mine forældre og jeg! :-).  Jeg lavede en stoooor potion, da det er lækkert at have mange til fryseren! Resultatet blev rigtig godt - de er sprøde udenpå og bløde indeni ;-).



Ingredienser til 20 store boller:

  • 50g gær
  • 6 dl lunken vand
  • 2 dl neutral yoghurt
  • 25 g olie
  • 25 g margarine
  • 8 spsk havregrød
  • 2 tsk salt
  • 2 tsk sukker
  • 3 æg
  • 100g revet gulerod
  • 1000-1100 g hvedemel(ca mål)
  • 200 g fuldkornshvedemel
1. Rør gæren ud i vandet
2. Tilsæt yoghurt, olie, margarine, havregrød, salt og sukker og rør det godt sammen
3. Tilsæt derefter æggene og det revne gulerod
4. Rør melet i dejen lidt efter lidt

5. Ælt dejen godt sammen og stil den til hævning et lunt sted i 1 time
6. Ælt dejen igennem og form den til boller som placeres på en bageplade beklædt med bagepapir
7. Lad bollerne efterhæve i ca 30min og pensl dem herefter med et sammenpisket æg eller mælk
8. Bag dem i en forvarmet ovn ved 220 grader i 20-25min

Ingen kommentarer:

Send en kommentar