tirsdag den 16. juli 2013

Grove boller med havregryn


Endnu en opskrift på grove boller - denne gang med havregryn :-). Jeg får satme bagt mange boller for tiden, da det er boller jeg spiser om aftenen, hvis jeg er sulten efter aftensmad, og inden jeg skal sove(Og det er jeg faktisk altid) - men det skyldes også, at jeg jo har ferie og derfor er min døgnrytme rykket.
Om to uger når jeg starter i praktik, skal jeg op kl 05 hver morgen, og derfor kommer jeg nok til, at gå i seng ved 21 tiden, som jeg gjorde førhen.
- Det er dejligt at holde ferie, men det bliver også dejligt at komme igang igen om noget tid. - Dog kan jeg godt være lidt nervøs for hvordan det kommer til at gå med spisningen, men den tid - den sorg. :-)


Ingredienser til 8 stk:

  • 25 g gær
  • 2,5 dl lunken vand
  • 2,5 dl surmælksprodukt(Jeg brugte en blanding af mælk og yoghurt)
  • 2 spsk olie
  • 1 tsk salt
  • 1 spsk sukker
  • 90 g havregryn
  • 200 g fuldkornshvedemel
  • 100 g rugmel
  • 500 g hvedemel

1. Rør gæren ud i det lunkne vand og tilsæt surmælksprodukt, olie, salt og sukker
2. Tilsæt herefter havregryn og de forskellige meltyper lidt efter lidt
3. Ælt dejen godt sammen og stil den til hævning i en time under klæde
4. Tril dejen til boller som placeres på en bageplade beklædt med bagepapir
5. Lad dejen efterhæve i en halv time og bag dem i en forvarmet ovn ved 200 grader i ca 20 min

- Når man bager med meltyper med fuldkorn, er det vigtigt, at man bruger mindst 50% almindeligt hvedemel, da dejen ellers bliver rigtig tung at arbejde med. Jeg har ikke altid selv overholdt den regel, men det er ret vigtigt at huske, så brødet ikke bliver for tungt - men mere luftigt. 


Ingen kommentarer:

Send en kommentar