onsdag den 28. august 2013

Gulerodsboller med havregrød vol. 2


Jeg har snart bagt mange forskellige slags boller med gulerod! Men jeg syes nu det er lidt sjovt, at prøve forskellige opskrifter af, istedet for altid at bruge den samme opskrift.
- Denne opskrift er med havregrød hvilket giver bollerne en rigtig god krumme og så er det også kun en gevinst at få de ekstra fuldkorn gennem grynene.

Ingredienser til 12 boller:

  • 25 gram gær
  • 1 dl vand . lunken
  • Havregrød af 30 gram havregryn og 1 dl vand
  • 100 gram skyr
  • 25 gram smør eller margarine
  • 1 spsk sukker
  • ½ tsk groft salt
  • 200 gram reven gulerod
  • 250 gram fudlkornshvedemel
  • 300 gram hvedemel
  • 1 sammenpisket æg til pensling


1. Rør gæren ud i den lunkne vand
2. Tilsæt havregrød, skyr og margarine og rør det godt sammen
3. Tilsæt herefter sukker, salt, den revne gulerod samt de to meltyper
4. Ælt dejen godt sammen(Den er lidt klistret)
5. Lad den hæve et lunt sted i 45 min
6. Del dejen i 12 og placér bollerne på en bageplade beklædt med bagepapir
7. Lad bollerne efterhæve i 30 min 
8. Pensl dem med et sammenpisket æg og bag dem i en forvarmet ovn ved 225 grader i 15min



Ingen kommentarer:

Send en kommentar